Oftast associeras AI med fusk, men i själva verket är det mycket mer än så. När den används på rätt sätt har AI potential att omvandla utbildning och lärande. Det handlar om att använda denna teknologi för att förbättra både undervisning och lärande, snarare än att ersätta traditionella metoder. Från att effektivisera lärarens arbete till att skapa personligt anpassade lärandevägar för elever - AI har potentialen att göra en stor skillnad.
Det man oftast tänker på när man hör AI inom arbete är administrativa uppgifter. Genom att använda sig av AI för att rätta prov och skriva mail kan lärarna fokusera på andra saker som att ge stöd till elever och därmed skapa bättre undervisning. Enligt EdTech Magazine kan AI även hjälpa med att skapa lärarens planering och ge dem användbara verktyg för att se över elevernas utveckling på ett mer effektivt sätt (EdTech Magazine, 2020).
Olika klasser av elever har olika behov. Därför kan lärares planeringar utföras olika bra för olika klasser. Men att ändra planeringen för varje klass brukar vara ett för stort jobb, det tar helt enkelt för mycket tid. Därför passar AI. Genom att AI kan analysera elevernas styrkor och svagheter kan den skapa olika lärandeupplevelser. Enligt EdTech Magazine kan AI skapa “personliga lärandevägar” som hjälper att utvecklas i sin egen takt (EdTech Magazine 2020).
Världen är inte jämlik när det gäller tillgång till utbildning. Många områden, särskilt i låginkomstländer eller avlägsna platser, lider av brist på kvalitativ utbildning och resurser. AI har potentialen att bryta dessa barriärer och ge alla, oavsett geografisk eller ekonomisk bakgrund, tillgång till högkvalitativ utbildning. IBM Watson Education (2020) betonar att AI kan skapa “inkluderande lärandeupplevelser” som gör det möjligt för elever i avlägsna eller resursfattiga områden att få tillgång till utbildning som tidigare varit otillgängliga. Genom att använda AI för att leverera utbildningsinnehåll på olika språk, ge feedback och skapa interaktiva lärandeverktyg, kan AI hjälpa till att övervinna de logistiska och infrastrukturella hinder som många elever i utvecklingsländer står inför.
En annan fördel med AI är att den kan ge omedelbar feedback på prov och uppgifter. Det är ett annat sätt för lärare att spara tid. EdSurge säger att AI-baserade system kan “automatiskt rätta uppgifter, skapa quiz och ge feedback”, vilket frigör tid att fokusera på annat inom undervisningen.