Autonoma Bilar
Självkörande fordon är inte bara teknik av framtiden utan många bilar ger redan möjlighet till autopilot. Däremot skulle biltrafiken kunna vara styrt av helt självkörande bilar i framtiden och trafiken helt automatiserad. I studien “Självkörande bilar i urbana miljöer - en studie med avseende på trafiksäkerhet” (Alfredsson & Johansson, 2019) görs experiment kring säkerheten av självkörande bilar jämfört med fordon styrda av människan i en virtuell miljö. Studien kom fram till att självkörande bilar hade högre trafiksäkerhet med t.ex. att de har snabbare reaktionstider och att de var mer benägna att följa trafikregler än mänskliga förare. Men de självkörande bilarna var inte helt felfria utan de hade problem med att hantera cyklister och fotgängare i en stadsmiljö på ett säkert sätt. Trafiksystemen skulle då kunna vara säkrare i framtiden med hjälp av självkörande bilar. I städer har självkörande bilar större svårigheter än på motorvägar på grund av ökade faktorer, därför behöver trafikinfrastrukturen i städer utvecklas parallellt med självkörande teknik. Därför skulle bilvägar kunna se helt annorlunda ut i framtiden när de är helt autonoma, alltså inga mänskliga förare i trafik, de kanske inte skulle behöva ha t.ex. trafikljus eller skyltar ifall alla bilar redan har inprogrammerat vilka regler som gäller för alla olika vägar. Bilar kommer förmodligen att utvecklas för att hjälpa en manuell förare mer innan självkörning tar över helt och hållet i stadsmiljöer.
Kollektivtrafik
Med teknologin av självkörande bilar och elektrifieringen av elbilar kan man tänka sig självkörande eldrivna bussar i framtiden. Självkörande bussar skulle minska behovet för förare vilket skulle kunna minska väntetider och förseningar då fler bussar skulle kunna köra samma rutter. I Edinburgh i England har de redan påbörjat självkörande bussar nu i vår (UK government, 2023). Mycket fokus gällande kollektivtrafik är kring miljöfrågor eftersom kollektivtrafik är bättre för miljön än bilar.
Hållbarhet
Idag står transporten för cirka 20 till 25 procent av de globala utsläppen. Detta är främst kopplat till infrastrukturen eftersom systemen vi har i världen idag är för det mesta drivna av fossila bränslen (Thuresson et al., 2023, sid 271). Infrastrukturen har betydelsefull påverkan på vilket färdmedel som människor använder för att föra sig, därför har infrastrukturen mycket påverkan på miljön eftersom den påverkar ifall människor cyklar, tar deras bil eller åker med kollektivtrafik. Elbilar blir mer och mer populära på grund av att de är mer miljövänligare långsiktigt och billigare att driva än dieselbilar. Elbilar lär i framtiden bli standard vid personbilar av dessa skäl men även eftersom de konstant utvecklas och uppdateras med nya smarta tekniker, t.ex. skulle vägar som laddar elbilar kunna byggas ut för att lock människor till att välja mer miljövänliga färdmedel. Det mer klimatsmarta trafiksystemen är kollektivtrafik såsom tunnelbana, spårvagn och pendeltåg men även cykel och gång. Fokus på cykel och gångbanor kommer att öka i framtiden med tanke på både ökat intresse för hälsosamma och hållbara livstilar. Ett stadsmiljöavtal har redan lett till utökade cykelbanor ur ett miljöperspektiv och många kommuner har redan fått tillgång till investeringar för att bygga ut cykelbanor (Trafikverket, 2022). Tåg är en av de färdmedel med lägre påverkan på miljön tack vare möjligheten till mängd passagerare eller gods jämfört med mängden energi som krävs. I sverige är järnvägar drivna av el men i resten av världen används fossila bränslen mest för tåg, tåg skulle antagligen byta från fossila bränslen till eldrivna system globalt.