Byggnaden där Telenor Connexion har sitt kontor
Klicka för att läsa mer
Telenor group är ett av de ledande företagen inom telekomunikation och i Telenor connexion, ett
underföretag till ett av deras underföretag fick jag, Harry Molin, ha en två dagar lång praktik med min
pappa som jobbar med Teknisk billing-support som handledare. Jag hade praktiken för att skaffa mig en
insikt in i arbetslivet och nu är det dags för mig att dela med mig av den insikten här.
Välkommna till min podd
Arbetsdagen började klockan 07:40 när vi kom in på kontoret. Det kan tyckas tidigt men arbetstiderna är
faktiskt nästan helt valfria. Så länge man går på alla möten så får man själv disponera sina 8
arbetstimmar nästan fritt. Dock så behöver man ju såklart vara anträffbar under vanlig kontorstid.
På vägen dit så berättade pappa om sitt jobb. Han har då i uppgift tillsammans med ett gäng andra att se
till att alla fakturor skapas och blir korrekta. När vi sen kom in i kontoret förväntade jag mig att
direkt mötas av ett tråkigt kontroslandskap, men jag blev förvånad. Det första man såg var deras mysiga
och avskilda fikarum med kaffemaskin, fruktskål och tillochmed en tårta i kylen. Det brukar såklart inte
vara tårta där men då och då så kommer någon i personalen dit med en. När vi sedan kom in i det öppna
kontorslandskapet var det fortfarande nästan helt tomt, tidigt som det var.
Det jag gjorde under mina två dagar där var främst att jag hjälpte till med ett pythonprogram som skulle
hämta in information om olika Telenor-kunders egna underkunder och vad de skulle betala förl. När vi,
alltså jag och min pappa, arbetade med det så laddade vi upp det på github efter varenda litet moment i
koden för att testa hur det fungerade. Det skillde sig mycket ifrån hur jag arbetar i skolan där jag
brukar ha mina arbeten lokalt på datorn tills de är helt klara. Det som användes på Telenor gör det dock
möjligt för andra att i efterhand följa varje steg som man gjort i koden eftersom alla uppladdningar
sparas. Då blir det mycket lättare att jobba tillsammans med andra vilket är mycket viktigare i
arbetslivet än i skolan
Så hur är det att jobba där på riktigt då? För att ta reda på det intervjuade jag Andreas Molin, min
pappa.
Han berättade att det är väldigt olika att arbeta beroende på en massa saker. Arbetsuppgifterna varierar
såklart mycket mellan de minst 10 olika yrkesgrupper de har på kontoret. Dessutom så beror det mycket på
vad för projekt man håller på med för tillfället och hur mycket arbete det finns att göra. Ibland går ju
saker fel och då får man massor att göra helt plötsligt. Gemensamt för nästan alla Andreas dagar är dock
att det är minst ett möte och att det till min förvåning inte är så mycket kodande att göra. Han
berättade att han inte gör kod som distribueras utan bara sådan som ska lösa speficika interna
uppgifter. Till exempel att samla information till deras fakturor. Det var då så sent som vid intervjun
jag fick reda på att han faktiskt jobbar med Teknisk Billing-Support och inte IT-utveckling som jag
tidigare hade trott. Som support, inte bara internt utan även för kunderna, så består även många av hans
dagar med att besvara deras fakturafrågor.
Under intervjun nämde han också att han faktiskt brukar försöka vara kontaktbar under en del “udda”
tider också, inte bara när han håller på att arbeta. Han förklarade att han gör så för att kunna jobba
mer effektivt. Eftersom de har kunder och medarbetare över stora delar av världen jobbar de över flera
tidszoner och då kanske det är kväll för oss i Sverige när någon från Kina behöver hjälp med någon liten
grej. De hade i vanliga fall behövt vänta jättelänge på svar innan det svenska kontoret öppnade igen.
Det är då smidigare om man bara tar några minuter att svara på det så fort det kommer om man har
möjlighet.
För att sammanfatta lite så var min upplevelse av arbetsplatsen väldigt positiv och den uppfattningen
verkar jag dela med de som arbetar där. Min pappa berättade att i en undersökning de haft bland sina
anställda så svarade varenda en att de skulle kunna rekomendera andra att arbeta där.
Med det så tackar jag för mig och för att ni tagit del av min upplevelse på Telenor connexion!