Framtidens Teknik: Konsumtion

Seans Text:

I denna artikel har jag fördjupat mig och utforskat ämnet artificiell intelligens (AI) och algoritmer och hur dessa kan komma att användas inom just konsumtion för att förändra sättet som vi shoppar och konsumerar produkter. I och med att dessa teknologier blir mer och mer avancerade samt att de växer fram inom branschen bidrar till diskussioner om fördelar samt nackdelar av användningen av dessa teknologier.

Med att teknologi blir mer och mer utvecklad förändrar det vårt sätt att handla. Algoritmer och AI spelar redan nu en stor roll i hur vi konsumerar och detta kommer att fortsätta, det är därför viktigt att förstå hur dessa teknologier påverkar våra beslut och vår upplevelse när vi handlar.

En av de största användningsområdena för AI och algoritmer är personaliseringen av vår shoppingupplevelse. Företag kan genom information som de får av tidigare köp och aktivitet skapa en helt personlig miljö och skräddarsy reklam och rekommendationer som passar till våra individuella behov och preferenser. Detta kommer göra köpupplevelsen mer tillfredsställande samt göra upplevelsen mer engagerande vilket i sin tur leder till att vi konsumerar mer.

AI och speciellt maskinlära kommer vara en avgörande faktor inom automatiseringen av industri och speciellt lagerhantering då vi kan använda AI maskinlära för att förutspå efterfråga och med den ideen göra en helt anpassad beställning för att helt ta bort risken av att förbeställa varor och ger en mer optimerad lagerhantering vilket i sin tur drar ner på kostnader samt säkerställer att kunder alltid har tillgång till sina varor.

Även fast det finns flera fördelar med att använda artificiell intelligens och algoritmer inom området konsumtion så måste vi även tänka på de etiska frågorna som kommer från användandet av konsumenters personliga information. Frågor såsom cybersäkerhet och korruption blir allt större och större när företag börjar samla in data och information som kan vara högst personligt. Detta betyder att lagar och regler kommer behöva anpassa sig till de nya förhållandena för att hålla integriteten och säkerheten kring denna information.

Det är uppenbart att framtiden inom konsumtion är kopplad till artificiell intelligens och logaritmer. De här två teknologierna erbjuder nya möjligheter och kan användas för att förbättra våra upplevelser som konsumenter genom att göra det mer engagerande och mer personaliserat. Men genom att vi förbättrar upplevelsen så behöver vi också komma ihåg att företag då måste samla in information från privata personer. För detta så måste lagstiftning och lagar anpassa sig så att säkerheten och integriteten så att denna teknologi gynnar oss alla.

Källor: