Hydrogen Planes

Bakgrund

Vi alla vet att vår kära planet bara blir varmare och varmare hela tiden och och alla försöker desperat att hitta lösningar på alla det problem som bara gör det värre. Allt från att pumpa ner koldioxid i jorden till att återvinna din plast men mer behövs självklart göra. Det är där flygplansindustrin kommer in, enligt Europeiska kommissionen bidrar flygindustrin till 3,6% av all utsläpp av växthusgaser i europa och 2,1% av koldioxid i hela världen. Den kanske inte låter mycket men om det skulle vara ett land skulle det vara 7 största landet med mest utsläpp precis efter Indien. Därför vi måste göra något åt saken och det är där Hydrogen Planes kommer in. Det är bara en av det många lösningar som har kommit för att minska flygindustrins utsläpp.

Vad är det

Tanken med Hydrogen Planes att att det ska drivas av motorer som använder flytande väte som bränsle istället för kerosin som använd av vanliga kommersiella flygplan. Planens fyra huvudkomponenter är bränslecellerna som omvandlar väte till elektricitet, en anordning för att styra kraften i cellerna, ett lagringssystem för att säkert lagra flytande väte under resor och en motor för att vrida en propeller. För att kunna göra fullständiga kommersiella plan måste alla dessa fyra områden utvecklas tillräckligt. Skillnaden mellan motorerna är att väte motorer bara släpper ut vatten medans vanliga motorer släpper ut stora mängder av CO2. Det är fortfarande en lång väg kvar tills Hydrogen Planes används av oss “vanligt” folk. Mycket mer utveckling och testning behövs för att kunna gå från jet till väte motorer.

Fördelar och Nackdelar


Det finns mycket bra med väte motorer, som att det inte släpper ut någon koldioxid vilket är den primära växthusgasen som kan bidra till den globala uppvärmningen. Motorn släpper bara ut vatten vilket kan låta bra men problemet med det är att vatten också hjälper till att värma upp planeten.Väte är också mycket dyrare att producera än vanligt flygbränsle men det är å andra sidan mer energieffektivt. Just nu finns det inte tillräckligt med infrastruktur för att stödja en energimässigt hållbar flygindustri med Hydrogen Planes men om man väljer att sats på det kan det utvecklas och integreras in i den nuvarande infrastrukturen. Enligt EU Kommissionen skulle man bland annat behöva skapa en hållbar industriell värdekedja med produktion av rent väte, en välfungerande marknad med tydliga regler, samt dedikerad infrastruktur och logistik och en tätare samarbete med med länder och regioner i EU och arbeta för att etablera ett globalt marknad för väte. Det största problemet med hela iden är pengarna, att göra en så stor omställning skulle kosta enormt mycket och om EU, USA eller Kina inte ville satsa på det kommer det vara varken hållbart eller prisvärt i stora skalor.

Avslutning

Så för att ta steget in i framtiden och se till så att våran planet inte brinner upp måste vi ta alla pengar vi har och satsa på något, det behöver inte vara Väte flygplan men snälla välj någonting.
flygplan

En ide model för ett Väte flygplan