Show sourcecode
The following files exists in this folder. Click to view.
webbserverprogrammering/GYA/html/
map_maker.html
358 lines UTF-8 Windows (CRLF)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
<!doctype html>
<html lang="sv">
<head>
<meta charset="utf-8" />
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" />
<title>Mapmaker</title>
<style>
:root{--cell:36px;--gap:4px}
body{font-family:Inter,system-ui,Segoe UI,Roboto,Arial;margin:16px;color:#111}
h1{font-size:18px;margin:0 0 8px}
.app{display:flex;gap:16px}
.left{width:640px}
.toolbar{display:flex;gap:8px;align-items:center;margin-bottom:8px}
.palette{display:flex;gap:6px;flex-wrap:wrap;max-width:320px}
.tile{width:40px;height:40px;border:1px solid #ccc;display:flex;align-items:center;justify-content:center;cursor:pointer;border-radius:6px}
.tile.active{outline:3px solid #4f46e5}
.grid{display:grid;background:#e6e7eb;padding:8px;border-radius:8px}
.cell{width:var(--cell);height:var(--cell);display:flex;align-items:center;justify-content:center;border:1px solid rgba(0,0,0,0.06);user-select:none;cursor:pointer;font-weight:600}
.controls{display:flex;flex-direction:column;gap:8px}
button{padding:8px 10px;border-radius:6px;border:1px solid #cfcfd6;background:white;cursor:pointer}
.levels{display:flex;gap:6px;flex-wrap:wrap}
.level-btn{padding:6px 8px;border-radius:6px;border:1px solid #ddd;background:#f8f8fb;cursor:pointer}
textarea{width:100%;height:160px;font-family:monospace;padding:8px;border-radius:6px;border:1px solid #ddd}
.small{font-size:13px;color:#555}
.row-label{font-size:12px;color:#666}
footer{margin-top:12px;font-size:13px;color:#444}
</style>
</head>
<body>
<h1>-Mapmaker-</h1>
<div class="app">
<div class="left">
<!-- Verktygsfält med palett och vald ruta -->
<div class="toolbar">
<div style="display:flex;flex-direction:column">
<div class="small">Vald ruta</div>
<div id="selectedName" style="font-weight:700">0</div>
</div>
<div style="flex:1"></div>
<div class="palette" id="palette"></div>
<!-- Lägger till enkel +/- för numeriska tile-typer (utan namn) -->
<button id="addTile" title="Lägg till nästa nummer">+ Lägg till ruta</button>
<button id="removeTile" title="Ta bort senaste nummer">− Ta bort sista ruta</button>
</div>
<!-- Nivåhantering -->
<div style="display:flex;gap:12px;align-items:center;margin-bottom:8px">
<div class="levels" id="levels"></div>
<button id="addLevel">Lägg till nivå</button>
<button id="duplicateLevel">Duplicera</button>
<button id="deleteLevel">Ta bort nivå</button>
</div>
<!-- Rutnätet där du ritar banan -->
<div id="gridWrap"></div>
</div>
<div class="controls">
<!-- Exportera kod -->
<div>
<div class="small">Export / Kopiera</div>
<button id="copyCode">Kopiera kod till klippbord</button>
</div>
<!-- Förhandsgranskning av export -->
<div>
<div class="small">Export preview</div>
<textarea id="codeOut" readonly></textarea>
</div>
<!-- Importera kod -->
<div>
<div class="small">Importera</div>
<textarea id="codeIn" placeholder="Klistra här 'let world = [...]' eller bara arrayen"></textarea>
<div style="display:flex;gap:8px;margin-top:6px">
<button id="importBtn">Importera</button>
<button id="clearAll">Rensa allt</button>
</div>
</div>
<!-- Ändra storlek på rutnätet -->
<div>
<div class="small">Rader / Kolumner</div>
<div style="display:flex;gap:8px;align-items:center">
<label class="row-label">Rader <input id="rowsInput" type="number" min="1" value="8" style="width:64px;margin-left:6px"/></label>
<label class="row-label">Kolumner <input id="colsInput" type="number" min="1" value="16" style="width:64px;margin-left:6px"/></label>
<button id="resizeGrid">Ändra storlek</button>
</div>
</div>
<footer>
Tips: välj ett block i paletten och klicka i rutnätet. Shift-klick för att plocka upp värdet från en cell.
</footer>
</div>
</div>
<script>
// --- Initiera exempelvärld (ÅTERSTÄLLD: alla tre nivåerna + kommentarer från tidigare version) ---
let world = [
// Level 1
[[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,2,2,0,0,3,0,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,2,2,1,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,2,2,1,0,0,1,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,1,2,1,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0]],
// Level 2
[[0,0,0,0,0,1,1,1,1,1,1,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,1,1,1,1,0,1,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,1,0,3,1,0,1,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,1,0,1,1,0,1,0,0,0,0,0],
[0,0,2,0,0,1,0,0,0,0,1,0,0,0,0,0],
[0,2,2,2,0,1,1,1,1,1,1,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0]],
// Level 3
[[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,3,0,0,0,0,0,0,0],
[0,0,1,0,1,0,1,1,1,0,0,0,1,0,0,0],
[0,0,1,0,1,0,1,0,0,0,0,0,1,0,0,0],
[0,0,1,1,1,0,1,1,0,0,0,0,1,0,0,0],
[0,0,1,0,1,0,1,0,0,0,1,0,1,0,0,0],
[0,0,1,0,1,0,1,1,1,0,0,1,0,0,0,0],
[0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0,0]]
];
// --- Konfiguration ---
let rows = 8; // Antal rader
let cols = 16; // Antal kolumner
// Tile-typer lagras som enkla siffror (ingen namn-hantering)
let tileTypes = [0,1,2,3]; // kan växa och krympas med knapparna
// --- State ---
let currentLevel = 0; // Aktiv nivå
let selectedTile = 1; // Vald ruta i paletten
// --- UI referenser ---
const paletteEl = document.getElementById('palette');
const gridWrap = document.getElementById('gridWrap');
const levelsEl = document.getElementById('levels');
const codeOut = document.getElementById('codeOut');
const codeIn = document.getElementById('codeIn');
const selectedName = document.getElementById('selectedName');
// --- Bygg paletten med blocktyper ---
function buildPalette(){
paletteEl.innerHTML='';
tileTypes.forEach(id => {
const b = document.createElement('div');
b.className='tile'+(id===selectedTile? ' active':'');
b.title = id;
b.textContent = id;
b.onclick = ()=>{ selectedTile = id; updatePalette(); }
paletteEl.appendChild(b);
});
}
// --- Uppdatera palettens utseende och valt värde ---
function updatePalette(){
Array.from(paletteEl.children).forEach((n,i)=>{
n.classList.toggle('active', tileTypes[i]===selectedTile);
});
selectedName.textContent = selectedTile;
}
// --- Bygg nivåknappar ---
function buildLevels(){
levelsEl.innerHTML='';
world.forEach((lvl,i)=>{
const b = document.createElement('div');
b.className='level-btn';
b.textContent = 'Nivå ' + (i+1);
if(i===currentLevel) b.style.background='#dfe7ff';
b.onclick = ()=>{ currentLevel = i; render(); }
levelsEl.appendChild(b);
});
}
// --- Lägg till, duplicera och ta bort nivåer ---
document.getElementById('addLevel').onclick = ()=>{
const newGrid = Array.from({length:rows},()=>Array(cols).fill(0));
world.push(newGrid);
currentLevel = world.length-1;
render();
}
document.getElementById('duplicateLevel').onclick = ()=>{
const clone = world[currentLevel].map(r=>r.slice());
world.push(clone);
currentLevel = world.length-1;
render();
}
document.getElementById('deleteLevel').onclick = ()=>{
if(world.length<=1){ alert('Kan inte ta bort sista nivån'); return; }
world.splice(currentLevel,1);
currentLevel = Math.max(0,currentLevel-1);
render();
}
// --- Rendera rutnätet ---
function render(){
rows = world[currentLevel].length;
cols = world[currentLevel][0].length;
document.getElementById('rowsInput').value = rows;
document.getElementById('colsInput').value = cols;
buildPalette();
buildLevels();
const grid = document.createElement('div');
grid.className='grid';
grid.style.gridTemplateColumns = `repeat(${cols}, ${getComputedStyle(document.documentElement).getPropertyValue('--cell') || '36px'})`;
grid.style.gridGap = '4px';
grid.innerHTML='';
world[currentLevel].forEach((row,r)=>{
row.forEach((val,c)=>{
const cell = document.createElement('div');
cell.className='cell';
cell.dataset.r = r; cell.dataset.c = c;
cell.textContent = val===0? '' : val;
cell.title = `(${r}, ${c}) = ${val}`;
// Klicka för att sätta vald ruta
cell.onmousedown = (e)=>{
if(e.shiftKey){ // shift-klick för att plocka upp värde
selectedTile = world[currentLevel][r][c]; updatePalette(); return;
}
world[currentLevel][r][c] = selectedTile;
render();
}
// Högerklick för att rensa ruta
cell.oncontextmenu = (ev)=>{ ev.preventDefault(); world[currentLevel][r][c] = 0; render(); }
grid.appendChild(cell);
})
})
gridWrap.innerHTML='';
gridWrap.appendChild(grid);
// Uppdatera export
updateExport();
}
// --- Uppdatera export-preview och kod för kopiering ---
function updateExport(){
const code = `// Världen\nlet world = ${JSON.stringify(world, null, 2)};`;
codeOut.value = code;
}
// --- Kopiera kod till klippbordet ---
document.getElementById('copyCode').onclick = async ()=>{
try{
await navigator.clipboard.writeText(codeOut.value);
alert('Kopierat!');
}catch(e){
alert('Kunde inte kopiera automatiskt. Markera och kopiera manuellt.');
}
}
// --- Importera kod från textarea ---
document.getElementById('importBtn').onclick = ()=>{
const txt = codeIn.value.trim();
if(!txt) return alert('Klistra in kod eller array i rutan ovan.');
const first = txt.indexOf('[');
const last = txt.lastIndexOf(']');
if(first===-1 || last===-1) return alert('Hittade ingen array i inmatningen.');
const arrText = txt.substring(first, last+1);
try{
const parsed = JSON.parse(arrText);
if(!Array.isArray(parsed)) throw new Error('Inte en array');
world = parsed;
currentLevel = 0;
// Vid import: se till att palette innehåller åtminstone 0..1 (och ev. andra värden från importen)
const allValues = new Set();
parsed.forEach(lvl => lvl.forEach(row => row.forEach(v => allValues.add(v))));
const maxVal = Math.max(...Array.from(allValues));
tileTypes = Array.from({length: Math.max(2, maxVal+1)}, (_,i)=>i);
render();
alert('Importerat!');
}catch(err){
alert('Kunde inte tolka JSON: ' + err.message + '\nObs: se till att din array är giltig JSON.');
}
}
// --- Rensa alla nivåer och skapa en tom nivå ---
document.getElementById('clearAll').onclick = ()=>{
if(!confirm('Rensa alla nivåer och skapa en tom nivå?')) return;
world = [Array.from({length:rows},()=>Array(cols).fill(0))];
currentLevel = 0; render();
}
// --- Ändra storlek på rutnätet för alla nivåer ---
document.getElementById('resizeGrid').onclick = ()=>{
const r = parseInt(document.getElementById('rowsInput').value,10);
const c = parseInt(document.getElementById('colsInput').value,10);
if(isNaN(r)||isNaN(c)||r<1||c<1) return alert('Ogiltig storlek');
// Ändra storlek på varje nivå, behåll värden i övre vänstra hörnet
world = world.map(lvl => {
const newLvl = Array.from({length:r}, (_,ri)=>{
const row = Array.from({length:c}, (_,ci)=> (lvl[ri] && typeof lvl[ri][ci] !== 'undefined') ? lvl[ri][ci] : 0 );
return row;
});
return newLvl;
});
rows = r; cols = c; render();
}
// --- Lägg till / ta bort numerisk tiletyp (ingen namn-hantering) ---
document.getElementById('addTile').onclick = ()=>{
const maxId = tileTypes.length ? Math.max(...tileTypes) : 0;
const next = maxId + 1;
tileTypes.push(next);
selectedTile = next;
render();
}
document.getElementById('removeTile').onclick = ()=>{
if(tileTypes.length<=1){ alert('Minst en tiletyp måste finnas kvar'); return; }
const last = tileTypes[tileTypes.length-1];
// Kolla om värdet används i någon nivå
let used = false;
for(const lvl of world){
for(const row of lvl){
if(row.indexOf(last)!==-1){ used = true; break; }
}
if(used) break;
}
if(used){
const ok = confirm(`Värdet ${last} används i dina nivåer. Vill du ersätta alla förekomster med 0 och ta bort värdet?`);
if(!ok) return;
// ersätt med 0
world = world.map(lvl => lvl.map(row => row.map(v => v===last? 0 : v)));
}
tileTypes.pop();
if(!tileTypes.includes(selectedTile)) selectedTile = tileTypes[0];
render();
}
// --- Första renderingen ---
render();
// --- Snabbval av blocktyp med tangentbordet (0-9) ---
window.addEventListener('keydown', (e)=>{
if(e.key>='0' && e.key<='9'){
const n = parseInt(e.key,10);
if(tileTypes.includes(n)){ selectedTile = n; updatePalette(); }
}
});
</script>
</body>
</html>