Elfordon och Smarta Transportsystem


På 1890-talet lanserades de första kommersiellt sålda elbilarna i USA. Bland dem var William Morrison's elektriska vagn. År 1908 började dock bensinbilar ta över då Henry Ford började massproducera sin Ford Model T. Men nu gör elbilar en “comeback” igen. I detta arbete ska jag förklara varför eldrivna fordon är våran framtid.

Klimat

Inledningsvis undersöks anledningarna till varför eldrivna fordon är bättre, den största anledningen är klimatet. Användningen av fossila bränslen såsom exempelvis kol, olja, bensin och naturgas släpper ut koldioxid som bidrar till växthuseffekten. Då blir ozonlagret i våran atmosfär tjockare och det fångar mer värme. Medeltemperaturen har under de senaste seklerna snabbt ökat. Förändringen försvårar situationen för den biologiska mångfalden då arter inte hinner anpassa sig.

Fossila bränslen

Koldioxid i sig är inte dåligt och det är något vi behöver för att överleva. Men för att förstå varför koldioxid från fossila bränslen är dåligt bör vi också förstå kolets kretslopp. Kol finns i allt organiskt material, alltså växter eller djur. När dessa organiska material begravs under sediment kan de ligga kvar i miljontals år. Under tiden det ligger där, vid högt tryck och varma temperaturer bildas fossila bränslen av det organiska materialet. Men nu har vi under de senaste seklerna extraherat och ökat användningen av fossila bränslen. Det betyder att kol som har legat lagrat i miljontals år plötsligt släpps ut i atmosfären. Det är vad som orsakar våra klimatförändringar. Men elektricitet som är taget från förnybara energikällor som till exempel solceller, vind- och vattenkraftverk påverkar inte klimatet.

Vad

Något som också bör prioriteras är säkerheten. Enligt en blogg från “varderingbil.se (2023-10-26)” finns det flera fördelar med helt autonoma bilar. Självkörande bilar har möjlighet att: Däremot tror jag inte trafiken kommer vara helt säker för ens alla bilar har bytts ut till autonoma bilar. Detta tror jag bara gäller för bilar dock. Målet är att alla fordon kan bli autonoma för ökad precision och effektivisering.

Men hur ska vi förbättra fordonstekniken?

Hur kan vi byta ut fossildrivna fordon med elfordon? Jo, flera stater eller städer ska förbjuda användningen av fossildrivna bilar. Oslo har redan förbjudit det. Men redan 2026 väntas de första kommersiella flygningen med elektriska flygplan vara igång. Det betyder att vi långsamt kan byta ut flygplan till eldrivna flygplan. Eftersom våra flygresor står för en stor del av våra koldioxidutsläpp kommer detta vara väldigt fördelaktigt för klimatet. Med hjälp av förbättrad teknik med sensorer kommer vi även kunna göra autonoma flygplan.