Min praktik på SEB kort
Välkommen till Min Podd! I denna podd berättar jag om min praktikupplevelse på SEB Kort under två spännande dagar. Mitt mål var att få svar på större frågor som: Hur arbetar de? Vilka system använder de? Och vad håller allt samman? Jag utforskade också mindre, mer specifika frågor: Vad skiljer denna arbetsplats från andra? Vad de anställda tycker om arbetslivet? Vilka förmåner finns det? Bakom ett enkelt kortsvep döljer sig många människor. Tryck på play nedanför för att lyssna!
SEB grundades 1856 av André Oscar Wallenberg och är idag en ledande nordeuropeisk bank med verksamhet i över 20 länder. Jag genomförde min praktik på dotterbolaget SEB Kort, där min mamma handledde mig, Alvin Norevik.
Jag blev genast imponerad av den fräscha och inbjudande miljön på kontoret. Med rymlig och hemtrevlig design, fikaplatser och kaffestationer tänkte jag: “Vem skulle inte vilja jobba här?”. Morgonmötet började, likt varje dag, kl. 9. När vi kom in i rummet befann sig ca 10 andra personer där och några fler online. En så kallad “Scrummaster” styrde morgonmötet och projekterade sin skärm för att visa både en videobild av de som jobbar hemifrån, samt sin webbläsare varpå plattformen Jira var öppet.
Jira, en populär projektlednings- och hanteringsplattform, är ett vanligt verktyg på SEB samt många andra företag. På Jira kan man skapa “features” som för användaren kan bli nya funktioner, till exempel handla med Apple Pay eller logga in i en app och se sina köp. Dessa “features” bryts ner i mindre “stories”. På detta vis kan större arbetsuppgifter och problem man vill lösa bearbetas i mindre steg. På Jira kan man även se en “sprint” – i SEBs fall en 2-veckors planering för olika “stories” man ska göra inom detta intervall. Jira är ett också bra verktyg för extra dokumentation och ett sätt att kunna titta tillbaka på tidigare implementationer.
SEB använder sig även av så kallade “agila team”, som är mindre grupperingar av avdelningarna. De äger ett eller flera system och har tillsammans ansvaret att se till att uppgifter gällande de systemen löses. Min handledares avdelning har teamen “During” som jobbar med transaktionsprocessen och “After” som jobbar med allt som händer efter att ett köp har gjorts, t.ex. pengaöverföring, kvitto och notifikationer. Varje agilt team består i sin tur av olika system. Jag fick bland annat lära mig om: Secana och 3D Secure som min handledare jobbar med, som övergripande är autentiseringssystem och bedrägeribevakningssystem. Jag fick även lära mig om systemen Xplain och Klara som respektive tar in transaktioner och kontrollerar massa saker under betalningen, som att det finns pengar och att kortet får handla på den platsen. De agila teamen har tillsammans ansvaret att se till att alla underliggande system fungerar och detta gör de främst genom morgonmötena och att chatta med varandra under dagen genom Microsoft Teams.
Största delen av min tid där frågade jag bara runt vad olika personer gjorde. Under praktiken intervjuade jag tre personer och utvecklare för att förstå de olika systemen mer. Den mest intressanta konversationen hade jag med COBOL-utvecklare Stefan Holm, som berättade om sitt arbete som systemutvecklare för Klara. Han gick in på lite mer detalj om Klaras funktion som kontroll över informationen från kortet vid ett köp. Trots programspråkets ålder och impopularitet finns det en efterfrågan av COBOL i banker som SEB. Stefan menar att språket är “extremt bra” på att hantera stora volymer data effektivt. Arbetsschemat menar många inte är något att klaga över: Man behöver bara vara på kontoret 3 dagar i veckan och man får ta pauser när man vill, så länge man möter deadlinen. Han tycker det är viktigt att inte överanstränga sig och att prioritera sin ledighet när man har den, något jag finner väldigt klokt och viktigt.
Lunchupplevelserna var något intressanta också. Som matbuffé fick man välja mellan kött, vegetariskt och fisk samt en stor salladsbuffé. Otroligt många människor samlades vid tolvtiden; på tisdag fick vi leta efter en plats! Att se så många fick mig att undra vad alla gör på SEB, hur många människor behövs? Min handledare förklarade efteråt att SEB dessutom håller på med: lån och bolån, rådgivning (främst för sparande), aktier och kontorsverksamhet (ställen där man kan sätta in pengar, ta ut pengar, och mycket mer). Allt detta för både privatpersoner och andra företag.
För att summera min upplevelse kan jag säga att jag har lärt mig oerhört mycket om företag generellt och indelningen av arbete i grupper med personer som tillsammans håller upp företaget. Jag har även lärt mig mer specifikt om allt arbete som ligger bakom ett enkelt svep med kreditkortet och vad som pågår på banken SEB. Mest intressant var hur organiserat allt var och hur de arbetar ihop och pratar med varandra kontinuerligt. Att allt fungerar som det ska är för dem mycket viktigt. Från min intervju med Stefan fick jag även höra: “I min tid har det hänt två gånger att hela systemet stannar och då har det varit ‘alle man på däck.’ Alla hjälpte till och försökte rädda situationen.” Det är ett arbetssätt jag verkligen ser upp till och tar med mig som inspiration.
Och med de orden lämnar jag er. Tack för att ni har lyssnat.