Albin & Simon's Podcast

LYSSNA

Albin: Hej och välkomna till vår Pod, jag heter Albin Kjellberg.

Simon: Och jag heter Simon Labbé, idag sak vi prata om clickbait. Så Albin, vad är clickbait?

Albin: Clickbait är något som ofta ligger på YouTube och i online artiklar.

Simon: Mm, okej, så hur känner man igen det då? Till exempel på YouTube?

Albin: På YouTube så är det ofta att alla videos har en thumbnail som då är en bild som då ska visa upp videon lite.

Simon: Så man blir intresserad eller?

Albin: Ja precis, och då finns det olika sorter av thumbnais som är clickbait-liknande. Och då kan det bland annat vara att man tagit en bild från videon och sen lagt upp den som thumbnail, och sedan redigerat den lite.

Simon: Så att den blir lite suddig och man egentligen inte vet vad det är för någonting vilket fångar tittarnas intresse.

Albin: Precis precis.

Simon: Mm, och det är egentligen inget fel men problemet är att de får det att se mer intressant ut än vad det egentligen är.

Albin: Ja exakt så man blir lite besviken nästan.

Simon: När man väl kommer till delen av videon, vad mer kan det vara?

Albin: Då kan det också vara stor text som typ ”förtydligar” eller vad man kan säga.

Simon: Förtydliga vad menar du då?

Albin: Förtydliga saker i videon till exempel.

Simon: Men det kan också vara lite vilseledande ändå?

Albin: Precis det är ofta vilseledande.

Simon: Så det ljuger inte helt och hållet, men man får inte det man förväntar sig när man väl kollar på videon.

Albin: Precis, sen kan det också finnas att det är stora pilar i thumbnailen.

Simon: Röda pilar, det känner jag igen.

Albin: Och då kan det återigen vara en bild tagen från videon .

Simon: En suddig bild.

Albin: En suddig bild eller någonting väldigt långt bort och sen riktar man en pil mot det och det skapar ett intresse.

Simon: Man undrar vad det är för något så man trycker och kollar på videon.

Albin: Och sen visar det sig att det inte är så speciellt som man tror det är.

Simon: Och det finns det en sista version av clickbait som är lite kontroversiell då den är väldigt objektifierande.

Albin: Ja då kan det vara halvnakna tjejer, det var väldigt populärt förut i alla fall. Jag ser det inte så mycket längre.

Simon: Vilken kanal var det som använde? Det var Smosh väl?

Albin: Ja Smosh använde det ganska mycket, den näst största YouTube kanalen faktiskt. Sen så har det dock försvunnit lite nu på senaste. Antagligen med den här ”Me-Too” rörelsen

Simon: Det är bra tycker jag.

Albin: Ja det är bra att de inte är lika objektifierande längre.

Simon: Okej, men förutom i thumbnails, var finns det clickbait då någonstans?

Albin: Det kan även finnas clickbait i titlar, exempel på det kan vara att de skriver ”I almost died” eller om det ska komma ut en ny telefon så har man ofta det i titeln.

Simon: Fast de inte har varken dött eller har den nya telefonen. Det är väldigt överdrivna titlar, eller så är det titlar som inte riktigt stämmer.

Albin: Ja exakt, det kan vara till exempel ”I got the new Iphone X”, men egentligen så kanske det ska få den när den väl kommer ut och det blir fel.

Simon: De kan göra likadant med spel, de säger att de fått ett som inte kommit ut än. Då kommer många trycka på den för de tänker ”Wow jag vill ha det där spelet”. Så de trycker på videon och så visar det sig att den handlar om det föregående spelet.

Albin: Exakt.

Simon: Och det är ju lite av en lögn, man bedrar sina fans.

Albin: Ja egentligen. Clickbait i titlar är dock mer vanliga i onlineartiklar.

Simon: Ofta av små sajter.

Albin: Till exempel nyheter24 ifall ni kanske stött på det någon gång. Då använder de sig ofta av kända namn, till exempel PewDiePie som för nästan ett år sen i februari så var den här PewDiePie-skandalen efter att han dragit ett lite för grovt skämt.

Simon: Då sa väldigt många att han var nazist. Och så använde de hans namn för att få fler klick på sina artiklar.

Albin: Framförallt Wall Street Journal som drog igång det hela.

Simon: Dom tog ju väldigt mycket out of context, de tog snuttar ur hans videos och använde det som fakta när det egentligen i det större sammanhanget betydde någonting helt annat. De förvred hans ord även när han försökte förklara sig själv. Då tog de snuttar ur de videorna för att styrka sin egen punkt när de egentligen hade fel.

Albin: Vissa var ganska komiska faktiskt att de hade tagit att han hade dragit ett skämt någon gång. Han sa någonting och sa direkt efter att han hoppades att ingen tog illa upp för att det bara var på skämt och att han hoppades på att de inte skulle ta det ur sitt sammanhang, men så var det precis det de gjorde.

Simon: Okej, så i slutändan är clickbait ett sätt att få fler klick vare sig det är på YouTube eller i artiklar. Men det blir ju lite på bekostnad av tittarnas förtroende eller hur?

Albin: Ja och så är det såhär inte så mycket på YouTube men framförallt i artiklar så är det ju att så for de får klick på sin artikel drar de ju in pengar via annonser. Sen visst det är egentligen samma på YouTube att man får en annons i början av videon men där kan man tänka sig också att de som håller i YouTube-kanalen bryr sig mycket mer om sin tittare och sina views.

Simon: Och där får man inte annonser varje gång man klickar heller.

Albin: Nej precis det är mycket svårare att få annonser på YouTube än vad det är på vilken artikel som helst.

Simon: Okej!

Albin: Nu ser det ut som att vår tid har runnit ut faktiskt.

Simon: Tack för att ni lyssnade!

Albin: Ja tack så mycket! Hejdå!